رستاخیز یا قیام

رستاخیز یا قیام به معنی دوباره زنده شدن و از میان مردگان برخاستن. عیسی مسیح خداوند نه تنها مردگان را زنده میساخت بلکه خودش نیز بر مرگ پیروز شد و از مردگان قیام کرد و سه روز بعد از مردن و دفن شدن از مردگان برخاست و حیات ابدی را برای ما نجات یافتگان از مرگ ابدی به ارمغان آورد. بیائید به کتاب مقدس رجوع کنیم:

موضوع رستاخیز ( قیام) در 28 قسمت از کتاب مقدس آورده شده است

ترجمه تفسیری

مزام...
یر باب ۴۹ آیه ۱۵
۱۵ اما خداوند جان‌ مرا از عالم‌ مردگان‌ نجات‌ داده‌، خواهد رهانید.

اشعیا باب ۲۵ آیه ۸
۸ و مرگ‌ را برای‌ همیشه‌ نابود خواهد كرد. خداوند اشكها را از چشمها پاك‌ خواهد كرد و ننگ‌ قوم‌ خود را از روی‌ تمام‌ زمین‌ برخواهد داشت‌. این‌ را خداوند فرموده‌ است‌.

حزقیال باب ۳۷ آیه ۱ تا ۱۴

۱ قدرت‌ خداوند وجود مرا دربرگرفت‌ و روح‌ او مرا به‌ دره‌ای‌ كه‌ پر از استخوانهای‌ خشك‌ بود، برد. ۲ استخوانها در همه‌ جا روی‌ زمین‌ پخش‌ شده‌ بودند. او مرا در میان‌ استخوانها گردانید. ۳ بعد به‌ من‌ گفت‌: «ای‌ انسان‌ خاكی‌، آیا این‌ استخوانها می‌توانند دوباره‌ جان‌ بگیرند و انسانهای‌ زنده‌ای‌ شوند؟» گفتم‌: «ای‌ خداوند، تو می‌دانی‌.» ۴ آنگاه‌ به‌ من‌ فرمود كه‌ به‌ استخوانها بگویم‌: «ای‌ استخوانهای‌ خشك‌ به‌ كلام‌ خداوند گوش‌ دهید! ۵ او می‌گوید: من‌ به‌ شما جان‌ می‌بخشم‌ تا دوباره‌ زنده‌ شوید. ۶ گوشت‌ و پی‌ به‌ شما می‌دهم‌ و با پوست‌، شما را می‌پوشانم‌. در شما روح‌ می‌دمم‌ تا زنده‌ شوید. آنگاه‌ خواهید دانست‌ كه‌ من‌ خداوند هستم‌.» ۷ آنچه‌ را كه‌ خداوند فرموده‌ بود به‌ استخوانها گفتم‌. ناگهان‌ سروصدایی‌ برخاست‌ و استخوانهای‌ هر بدن‌ به‌ یكدیگر پیوستند! ۸ سپس‌ در حالیكه‌ نگاه‌ می‌كردم‌، دیدم‌ گوشت‌ و پی‌ بر روی‌ استخوانها ظاهر شد و پوست‌، آنها را پوشانید. اما بدنها هنوز جان‌ نداشتند. ۹ خداوند به‌ من‌ فرمود: «ای‌ انسان‌ خاكی‌ به‌ روح‌ بگو از چهار گوشه‌ دنیا بیاید و به‌ بدنهای‌ این‌ كشته‌شدگان‌ بدمد تا دوباره‌ زنده‌ شوند.» ۱۰ پس‌ همانطور كه‌ خداوند به‌ من‌ امر فرموده‌ بود گفتم‌ و روح‌ داخل‌ بدنها شد و آنها زنده‌ شده‌، ایستادند و لشكری‌ بزرگ‌ تشكیل‌ دادند. ۱۱ سپس‌ خداوند معنی‌ این‌ رؤیا را به‌ من‌ فرمود: «این‌ استخوانها قوم‌ اسرائیل‌ هستند؛ آنها می‌گویند: «ما بصورت‌ استخوانهای‌ خشك‌ شده‌ در آمده‌ایم‌ و همه‌ امیدهایمان‌ برباد رفته‌ است‌.» ۱۲ ولی‌ تو به‌ ایشان‌ بگو كه‌ خداوند می‌فرماید: «ای‌ قوم‌ من‌ اسرائیل‌، من‌ قبرهای‌ اسارت‌ شما را كه‌ در آنها دفن‌ شده‌اید می‌گشایم‌ و دوباره‌ شما را زنده‌ می‌كنم‌ و به‌ مملكت‌ اسرائیل‌ بازمی‌گردانم‌. ۱۳ سرانجام‌، ای‌ قوم‌ من‌، خواهید دانست‌ كه‌ من‌ خداوند هستم‌. ۱۴ روح‌ خود رادر شما قرار می‌دهم‌ و شما بار دیگر احیا شده‌، به‌ وطن‌ خودتان‌ باز می‌گردید. آنوقت‌ خواهید دانست‌ من‌ كه‌ خداوند هستم‌ به‌ قولی‌ كه‌ داده‌ام‌ عمل‌ می‌كنم‌.»

دانیال باب ۱۲ آیه ۲ تا ۳
۲ «تمام مردگان زنده خواهند شد بعضی برای زندگی جاودانی و برخی برای شرمساری و خواری جاودانی. ۳ «حكیمان همچون آفتاب خواهند درخشید و كسانی كه بسیاری را به راه راست هدایت كرده اند، چون ستارگان تا ابد درخشان خواهند بود.»

متی باب ۲۷ آیه ۵۲ تا ۵۳
۵۲ و قبرها باز شدند و بسیاری از مقدسین خدا که مرده بودند، زنده شدند؛ ۵۳ و پس از زنده شدن عیسی ، از قبرستان به اورشلیم رفتند و بسیاری ایشان را دیدند.

مرقس باب ۱۲ آیه ۱۸ تا ۲۷

۱۸ سپس یک دسته دیگر به اسم صدوقی ها که منکر روز قیامت هستند، جلو آمدند و سؤال کرده ، گفتند: ۱۹ ”استاد، موسی فرموده است هرگاه مردی بمیرد و فرزندی نداشته باشد، برادرش همسر او را به زنی بگیرد تا صاحب اولاد شده ، آنها را فرزندان و نسل برادر مرده خود بداند. ۲۰ اما هفت برادر بودند؛ اولی زنی گرفت و بی اولاد درگذشت . ۲۱ پس دومی همسر او را به زنی گرفت ، ولی او هم بی فرزند مرد. سومی هم او را گرفت و بی اولاد فوت کرد. ۲۲ و به همین ترتیب ، همه برادرها مردند ولی هیچکدام صاحب فرزند نشدند. سرانجام آن زن نیز مرد. ۲۳ حال ، آنچه ما می خواهیم بدانیم اینست که در روز قیامت ، آن زن ، همســر کدام یک از آن هفت بــرادر خواهد شد، چون هر هفت بــرادر او را به زنـــی گرفته بودند؟” ۲۴ عیسی جواب داد: “شما چقدر گمراهید، زیرا نه از کلام خدا چیزی می دانید نه از قدرت خدا. ۲۵ وقتی آن هفت برادر و آن زن در روز قیامت زنده شوند، دیگر ازدواج نخواهند کرد بلکه مانند فرشتگان خدا خواهند بود. ۲۶ ”ولی درباره روز قیامت و زنده شدن مردگان ، مگر سرگذشت موسی و بوته سوزان را در کتاب تورات نخوانده اید؟ در آنجا خدا به موسی فرمود: من خدای ابراهیم ، خدای اسحاق و خدای یعقوب هستم . ۲۷ ”در واقع خدا به موسی می گفت که این اشخاص با اینکه صدها سال از مرگشان می گذرد، ولی ایشان در نظر او زنده اند، و گرنه برای شخصی که در قید حیات نیست ، لازم نیست بگوید من خدای او هستم . حالا می بینید چقدر در اشتباهید!”

مرقس باب ۱۳ آیه ۲۶ تا ۲۷
۲۶ ”آنگاه تمام مردم ، مرا خواهند دید که در ابرها با قدرت و شکوه عظیم می آیم. ۲۷ من فرشتگان خود را خواهم فرستاد تا برگزیدگانم را از سراسر دنیا یعنی از گوشه و کنار زمین و آسمان جمع کنند.

لوقا باب ۱۴ آیه ۱۴
۱۴ آنگاه خدا در روز قیامت درستکاران ، تو را اجر خواهد داد، زیرا کسانی را خدمت کردی که نتوانستند محبتت را جبران کنند.”

یوحنا باب ۵ آیه ۲۱
۲۱ حتی مرده ها را نیز زنده خواهم ساخت همانگونه که خدا این کار را می کند.

یوحنا باب ۵ آیه ۲۵
۲۵ مطمئن باشید زمانی فراخواهد رسید و در واقع الان فرا رسیده است که صدای من به گوش مرده ها خواهد رسید و هر که به آن گوش دهد، زنده خواهد شد.

یوحنا باب ۵ آیه ۲۸ تا ۲۹
۲۸ از این گفته من تعجب نکنید، چون وقت آن رسیده است که تمام مرده ها در قبر صدای مرا بشنوند ۲۹ و از قبر بیرون بیایند، تا کسانی که خوبی کرده اند، به زندگی جاوید برسند و کسانی که بدی کرده اند، محکوم گردند.

یوحنا باب ۶ آیه ۳۹ تا ۴۰
۳۹ و خدا از من می خواهد که حتی یک نفر از کسانی را که به من عطا کرده است از دست ندهم ، بلکه ایشان را در روز قیامت به زندگی جاوید برسانم . ۴۰ چون خواست خدا این است که هرکس فرزند او را دید و به او ایمان آورد، از همان وقت زندگی جاوید بیابد. من در روز قیامت چنین کسان را زنده خواهم کرد.”

یوحنا باب ۶ آیه ۴۴
۴۴ فقط کسی می تواند نزد من آید که پدرم خدا که مرا فرستاده است او را بسوی من جذب کند، و من در روز قیامت او را زنده خواهم ساخت .

یوحنا باب ۶ آیه ۵۴
۵۴ ولی کسی که بدنم را بخورد و خونم را بنوشد زندگی جاوید دارد، و من در روز قیامت او را زنده خواهم ساخت .

یوحنا باب ۱۱ آیه ۲۳ تا ۲۵
۲۳ عیسی فرمود: “مرتا، برادرت حتما زنده خواهد شد.” ۲۴ مرتا گفت : “بلی ، البته می دانم که برادرم در روز قیامت مانند دیگران زنده خواهد شد.” ۲۵ عیسی فرمود: “آن کسی که مردگان را زنده می کند و به ایشان زندگی می بخشد، من هستم . هر که به من ایمان داشته باشد، اگر حتی مانند دیگران بمیرد، بار دیگر زنده خواهد شد.

اعمال باب ۲۳ آیه ۶
۶ آنگاه پولس فکری بخاطرش رسید. چون یک دسته از اعضای شورا صدوقی بودند و یک دسته فریسی ، پس با صدای بلند گفت : “ای برادران ، من فریسی هستم . تمام اجدادم نیز فریسی بوده اند! و امروز به این دلیل اینجا محاکمه می شوم که به قیامت مردگان اعتقاد دارم !”

اعمال باب ۲۳ آیه ۸
۸ زیرا صدوقیان معتقد بودند که زندگی بعد از مرگ و فرشته و روح وجود ندارد، در صورتی که فریسی ها به تمام اینها اعتقاد داشتند.

اعمال باب ۲۴ آیه ۱۴ تا ۱۵
۱۴ ”ولی به یک مورد اعتراف می کنم . من به راه نجات که به قول ایشان یک فرقه است ایمان دارم . من مثل اجدادم خدا را خدمت می کنم و به شریعت یهود و نوشته های پیغمبران ایمان دارم . ۱۵ ”مثل خود این آقایان ایمان دارم که هم برای نیکان و هم برای بدان روز قیامت در پیش است .

رومیان باب ۸ آیه ۱۰ تا ۱۱
۱۰ با اینحال ، اگر چه مسیح در وجود شما زندگی می کند، اما سرانجام بدنتان در اثر عواقب گناه خواهد مرد، ولی روحتان زنده خواهد ماند، زیرا مسیح روحتان را آمرزیده است . ۱۱ و اگر روح خدایی که عیسی مسیح را پس از مرگ زنده کرد، در وجود شما باشد، همان خدا بدنهای فانی شما را نیز پس از مرگ بوسیله همین روح که در وجود شماست ، زنده خواهد کرد.

رومیان باب ۸ آیه ۱۹
۱۹ تمام آفرینش نیز بی صبرانه منتظر روزی است که خدا فرزندان خود را پس از مرگ زنده کند.

رومیان باب ۸ آیه ۲۱ تا ۲۳

۲۱ اما این امید هست که روزی جهان از قید فنا رها شود و در آزادی پرشکوهی که متعلق به فرزندان خداست ، شریک گردد. ۲۲ چون می دانیم که حتی حیوانات و گیاهان نیز که گرفتار بیماری و مرگند، همچون زنی که در حال زاییدن است ، درد می کشند و در انتظار این واقعه بزرگ ، روزشماری می کنند. ۲۳ حتی ما مسیحیان ، با اینکه روح خدا را بعنوان نشانه ای از شکوه و جلال آینده در خود داریم ، با آه و ناله در انتظاریم تا از درد و رنج آزاد شویم . بلی ، ما نیز با اشتیاق بسیار، منتظر روزی هستیم که خدا امتیازات کامل ما را بعنوان فرزندانش ، به ما عطا کند. یکی از این امتیازات ، طبق وعده او، بدن تازه ای است که نه دچار بیماری می شود و نه مرگ بر آن قدرت دارد.

قرنتیان اول باب ۱۵ آیه ۱۲ تا ۳۲

۱۲ اما اگر پیغامی که ما اعلام کردیم ، این بود که مسیح از مردگان برخاسته است و شما نیز به آن ایمان آوردید، پس چگونه است که بعضی از شما اکنون می گویید که مرده ها هرگز زنده نخواهند شد؟ ۱۳ چون اگر مرده ها در روز قیامت زنده نخواهند شد، بنابراین مسیح هم زنده نشده است ؛ ۱۴ و اگر مسیح زنده نشده است ، پس تمام پیغامها و موعظه های ما دروغ است و ایمان و اعتماد شما نیز به خدا، بی اساس و بیهوده می باشد. ۱۵ دراینصورت ، ما رسولان نیز همه دروغگو هستیم ، زیرا گفته ایم که خدا مسیح را زنده کرده و از قبر بیرون آورده است ؛ اگر قیامت مردگان وجود نداشته باشد، این گفته ما نیز دروغ است . ۱۶ اگر قیامت مردگان وجود ندارد، مسیح نیز زنده نشده است . ۱۷ و اگر مسیح زنده نشده ایمان شما نیز بی فایده است و هنوز زیر محکومیت گناهانتان هستید. ۱۸ در اینصورت ، تمام ایماندارانی که تا بحال مرده اند، نابود شده اند. ۱۹ اگر امید ما به مسیح فقط برای زندگی در این دنیا باشد، از تمام مردم دنیا بدبخت تریم . ۲۰ اما واقعیت اینست که مسیح پس از مرگ ، دوباره زنده شد؛ او نخستین فرد از میان کسانی است که در روز قیامت زنده خواهند شد. ۲۱ همانطور که به علت گناه ”آدم “، مرگ به این دنیا آمد، در اثر کار نجات بخش مسیح نیز زندگی پس از مرگ نصیب ما شد. ۲۲ همه ما می میریم ، زیرا از نسل گناهکار آدم هستیم ، چون هر جا گناه باشد، مرگ نیز وجود دارد. اما همه کسانی که از آن مسیح می باشند، پس از مرگ بار دیگـر زنـده خواهند شد. ۲۳ اما هرکس به نوبت خود: نخستین کسی که زنده شد، مسیح بود؛ سپس به هنگام بازگشت او، تمام آنانی که به او تعلق دارند، زنده خواهند شد. ۲۴ پس از آن ، آخرت فرا خواهد رسید. در آن زمان ، مسیح تمام دشمنان خود را نابود خواهد ساخت و سلطنت را به خدای پدر واگذار خواهد کرد. ۲۵ زیرا سلطنت مسیح تا زمانی خواهد بـود که همـه دشمنـان خـود را نابـود سـازد. ۲۶ آخرین دشمن او مرگ است ، که آن هم باید مغلوب و نابود شود. ۲۷ چون خدای پدر اقتدار و حکمرانی بر همه چیز را به مسیح سپرده است ، البته روشن است که خود خدای پدر زیر این اقتدار و سلطه نمی باشد. ۲۸ سرانجام ، وقتی مسیح بر تمام دشمنان خود پیروزی یافت ، آنگاه خود او نیز که فرزند خداست ، خود را تحت فرمان پدرش خدا قرار خواهد داد تا خدا که او را بر همه چیز مسلط ساخته بود، بر کل عالم هستی حاکم شود. ۲۹ اما اگر مردگان هیچگاه زنده نخواهند شد، پس چرا بعضی بجای مرده ها غسل تعمید می گیرند؟ این غسل چه فایده ای دارد، مگر اینکه ایمان داشته باشند که روزی مرده ها دوباره زنده خواهند شد؟ ۳۰ یا ما چرا هر روز جانمان را به خطر می اندازیم و هر لحظه با مرگ دست و پنجه نرم می کنیم ؟ ۳۱ به افتخاری که به رشد روحانی شما در خداوند ما عیسی مسیح دارم ،سوگند که من هر روز با مرگ روبرو می شوم . ۳۲ اگر پاداش زحمات من فقط در همین زندگی است ، پس چرا بیهوده با اهالی شهر افسس که همچون حیوانات درنده بودند، مبارزه کردم ؟ اگر بعد از مرگ ، زندگی دیگری وجود ندارد، بخوریم و بنوشیم و خوش باشیم ، زیرا فردا خواهیم مرد و همه چیز به پایان خواهد رسید.

قرنتیان اول باب ۱۵ آیه ۳۵ تا ۵۷

۳۵ اما شاید کسی بپرسد: “چگونه مردگان زنده خواهند شد؟ به هنگام زنده شدن ، چه نوع بدنی خواهند داشت ؟” ۳۶ چه سوال ناآگاهانه ای ! جواب سوالتان را می توانید در باغچه خانه تان بیابید! وقتی دانه ای در خاک می کارید، پیش از آنکه سبز شود، نخست می پوسد و می میرد؛ ۳۷ و هنگامی که سبز می شود، شکلش با آن دانه ای که کاشتید، خیلی فرق دارد. زیرا چیزی که شما می کارید، دانه کوچکی است ، خواه گندم ، خواه دانه ای دیگر. ۳۸ اما خدا به آن دانه ، بدنی تازه و زیبا می دهد، همان بدنی که اراده کرده است . از هر نوع دانه ، گیاهی خاص بوجود می آید. ۳۹ درست همانگونه که دانه ها و گیاهان با هم فرق دارند، بدنها نیز با هم فرق دارند. بدن انسانها، حیوانات ، ماهیها و پرندگان ، همه با هم فرق دارند. ۴۰ بدنی که فرشتگان آسمان دارند، با بدن ما تفاوت بسیار دارد، و جلوه بدن آنان با جلوه بدن ما نیز متفاوت است . ۴۱ خورشید یک نوع زیبایی و شکوه دارد و ماه و ستارگان ، نوعی دیگر. حتی ستاره ها از لحاظ زیبایی و درخشندگی با یکدیگر فرق دارند. ۴۲ به همین صورت ، این بدن خاکی و زمینی ما که محکوم به مرگ و نابودی است ، با بدنی که بعد از زنده شدن خواهیم داشت تفاوت دارد، زیرا آن بدن هرگز نخواهد مرد. ۴۳ این بدن باعث زحمت و رنج ماست ، چون در معرض بیماری و مرگ قرار دارد، اما آن بدن پر از جلال و شکوه خواهد بود. بلی ، این بدن اکنون ضعیف و فانی است ، اما بدنی که پس از مرگ خواهیم داشت ، پرقدرت خواهد بود. ۴۴ به هنگام مرگ ، بدن نفسانی دفن می شود، اما در روز قیامت ، بدن روحانی برخواهد خاست . زیرا همانگونه که بدن طبیعی و نفسانی وجود دارد، بدن فوق طبیعی و روحانی نیز وجود دارد. ۴۵ کتاب آسمانی می فرماید که به اولین انسان یعنی به آدم ، بدنی طبیعی و نفسانی داده شد. اما آدم آخر، یعنی مسیح بسیار برتر است زیرا او روح حیات بخش می باشد. ۴۶ پس ، نخست باید این بدن نفسانی را داشته باشیم ، سپس در آینده خدا بدن روحانی و آسمانی را به ما خواهد داد. ۴۷ آدم اول از خاک زمین آفریده شد، اما آدم دوم یعنی مسیح ، از آسمان آمد. ۴۸ هر یک از ما انسانها، بدنی خاکی داریم ، شبیه بدن آدم . همچنین آنانی که از آن مسیح می گردند، همانند او بدنی آسمانی خواهند یافت . ۴۹ همانطور که در حال حاضر هر یک از ما بدنی داریم مانند بدن آدم ، روزی هم بدنی خواهیم داشت ، مانند بدن مسیح . ۵۰ ای عزیزان ، مقصودم اینست که بدن خاکی که از گوشت و خون ساخته شده است ، نمی تواند وارد ملکوت خدا شود، و این بدنهای فانی ما، در خور زندگی جاوید نیستند. ۵۱ حال می خواهم رازی عجیب با شما در میان بگذارم : ما همه نخواهیم مرد، بلکه به همه ما بدنی نو داده خواهد شد. ۵۲ زمانی که شیپور آخر از آسمان به صدا درآید، دریک لحظه ، در یک چشم بر هم زدن ، همه ایماندارانی که مرده اند، با بدنی فناناپذیر زنده خواهند شد. آنگاه ما نیز که هنوز زنده ایم ، ناگهان تبدیل خواهیم پذیرفت و بدنی نو خواهیم یافت . ۵۳ زیرا بدن خاکی ما که فانی و از بین رفتنی است ، باید به بدن آسمانی تبدیل شود، بدنی که هرگز نابود نخواهد شد و همیشه زنده خواهد ماند. ۵۴ هنگامی که این امر اتفاق بیفتد، یعنی بدن خاکی و فانی ما به بدن آسمانی و جاودانی تبدیل شود، آنگاه این پیشگویی کتاب آسمانی عملی خواهد گردید که می فرماید: “زندگی بر مرگ پیروز شد.” ۵۵ ای مرگ پیروزی تو کجاست ؟ نیش تو چه شد؟ ۵۶ گناه یعنی همان نیشی که باعث مرگ می شود، از بین خواهد رفت ، و شریعت که گناهان ما را به ما نشان می دهد، دیگر بر ما داور نخواهد بود. ۵۷ خدا را شکر برای تمام اینها! اوست که ما را بوسیله خداوندمان عیسی مسیح پیروز می گرداند.

فیلیپیان باب ۳ آیه ۱۰ تا ۱۱
۱۰ اکنون من همه چیز را رها کرده ام ، چون دریافته ام که فقط از این راه می توانم مسیح را واقعاً بشناسم و به آن قدرتی که او را پس از مرگ زنده کرد، دست یابم ؛ من می خواهم درک کنم که رنج کشیدن و مردن با او یعنی چه . ۱۱ تا به هر قیمتی که شده ، بتوانم مانند کسانی که در روز قیامت زنده می شوند، زندگی کاملا جدیدی بیابم و در تازگی و خرمی آن بسر برم .

فیلیپیان باب ۳ آیه ۲۱
۲۱ او به هنگام بازگشت خود، این بدنهای فانی ما را دگرگون خواهد ساخت و به شکل بدن پرجلال خود در خواهد آورد. او با همان قدرتی که همه چیزها را تحت سلطه خود در خواهد آورد، ما را نیز دگرگون خواهد ساخت .

تسالونیکیان اول باب ۴ آیه ۱۴
۱۴ زیرا ما که ایمان داریم عیسی مرد و پس از مرگ زنده شد، باید یقین داشته باشیم که به هنگام بازگشت او، خدا تمام مسیحیانی را که مرده اند، همراه وی به این جهان باز خواهد آورد.

تسالونیکیان اول باب ۴ آیه ۱۶
۱۶ زیرا صدای فرمان الهی و آوای تکان دهنده رئیس فرشتگان و نوای شیپور خدا شنیده خواهد شد و ناگاه خود خداوند از آسمان به زمین خواهد آمد. آنگاه پیش از همه ، مسیحیانی که مرده اند زنده خواهند شد تا خداوند را ملاقات کنند.

مکاشفه باب ۲۰ آیه ۴ تا ۶

۴ آنگاه‌ تختهایی‌ دیدم‌ و کسانی‌ بر آنها نشستند و به‌ ایشان‌ اختیار و قدرت‌ دادرسی‌ داده‌ شد. سپس‌ جانهای‌ کسانی‌ را دیدم‌ که‌ بسبب‌ اعلام‌ پیغام‌ عیسی‌ وکلام‌ خدا سر بریده‌ شدند. همچنین‌ جانهای‌ آنانی‌ را دیدم‌ که‌ جاندار خبیث‌ و مجسمه‌اش‌ را نپرستیده‌ بودند و علامتش‌ را بر پیشانی‌ و دستهای‌ خود نداشتند. اینان‌ همگی‌، زندگی‌ را از سر نو آغاز کردند و با مسیح‌ هزار سال‌ سلطنت‌ نمودند. ۵ این‌ “قیامت‌ اول‌” است‌. قیامت‌ بعدی‌ در پایان‌ آن‌ هزار سال‌ رخ‌ خواهد داد؛ در آن‌ زمان‌، بقیه‌ مردگان‌ زنده‌ خواهند شد. ۶ خوشبخت‌ و مقدسند آنانی‌ که‌ در این‌ قیامت‌ اول‌ سهمی‌ دارند. اینان‌ از مرگ‌ دوم‌ هیچ‌ هراسی‌ ندارند، بلکه‌ کاهنان‌ خدا و مسیح‌ بوده‌، با او هزار سال‌ سلطنت‌ خواهند کرد.

نظرات