به یاری زلزله زدگان استان بوشهر بشتابیم!




قسمتی از بیمارستان تازه تاسيس برازجان بر اثر زلزله 5.7 ریشتری روز گذشته تخریب شده است. این در حالی است که بیمارستانها و مراکز درمانی باید از بیشترین استاندارد و ایمنی برخوردار بوده تا در مواقع بحرانی مشكل ساز نشوند.

به یاری زلزله زدگان استان بوشهر بشتابیم!
لیلا جدیدی
زلزله ای به شدت 5.7 ریشتر عصر روز پنجشنبه برازجان، مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر و برخی دیگر از شهرهای این استان از جمله گناوه، خارک و... را به لرزه درآورد. از آنجایی که از همان لحظات نخست از کمک رسانی مردمی و اطلاع رسانی آزاد خبرنگاران و شهروندان جلوگیری شده، اطلاعات دقیقی از خسارات جانی در دست نیست. با این حال در روز نخست، آمار غیررسمی تعداد کشته شدگان را 8 نفر و زخمیها را 209 اعلام کرده بود.
شاپور رستمی، معاون به اصطلاح عمرانی استانداری بوشهر، برای جلوگیری از کمکهای مردم به هموطنانشان از آنها خواست وارد مناطق زلزله زده نشوند. افزون بر آن، جهت بسته شدن راه های انتشار اخبار تاکید کرد که رسانه ها، اطلاعات و اخبار را فقط از منبع رسمی (شورای هماهنگی مدیریت بحران) دریافت کنند و به اخبار و شایعه ها توجه نکنند. این در حالیست که منابع حکومتی از همان ساعتهای نخست به انتشار اخبار دروغ در باره میزان خسارات و تعداد کشته شدگان و زخمیها پرداخته بودند.
با اینحال سخنگوی امداد و نجات هلال احمر فاش کرد که اگر چه خسارت به صورت تخریب صد درصدی نبوده، اما به دلیل "بافت سنتی و خشتی و گلی بودن خانه های این منطقه" خسارات چشمگیری بر جای گذاشته شده است.
این در حالی است که "معاون عمرانی"، اسکان و رساندن مواد غذایی به بازماندگان و خسارت دیدگان را به پس از پایان عملیات امدادگران موکول کرد و از سوی دیگر از گسیل و حضور عوامل انتظامی و نظامی در محل خبر داد.
یادمان نرفته است که سال گذشته امدادگران داوطلبی که به منظور کمک رسانی به آسیب دیدگان زمین لرزه به استان آذربایجان شرقی شتافته بودند و توسط ماموران حکومتی دستگیر شدند، چگونه از اعمال غیر انسانی و سوواستفاده گرایانه "عوامل انتظامی و نظامی" که همان عوامل سپاه پاسداران هستند، پرده برداشتند.
امدادگران داوطلب در حالیکه آمادگی خود را برای همکاری کامل با سازمانهای تخصصی دولتی و عمومی مانند هلال احمر اعلام داشته بودند، اما با مداخله سپاه پاسداران و کارشکنی آنان روبرو شده و سپس بازداشت شدند. مردم زلزله زده نیز با اعتراض به عدم توزیع مناسب مواد غذایی توسط نیروهای سپاه پاسداران می گفتند: "تمام کمکهای ارسالی از بخشهای مختلف، حتی کمکهایی که گفته می شود از ترکیه رسیده را سپاه می گیرد و انبار می کند."
در حالیکه در سراسر جهان در هنگام چنین رویدادهای مصیبت بار کمکهای انسانی و مالی مستقیم و غیرمستقیم به دست مردم می رسد و حتی مردم تشویق به کمک رسانی شده و به ویژه فعالان سیاسی، مدنی و خیریه به سوی مناطق آسیب زده راهی می شوند، حکومت جمهوری اسلامی در هراس از وحدت و همبستگی مردم از این اقدامات جلوگیری می کند. این در حالیست که فساد، بی لیاقتی و رقابت در بالا کشیدن بودجه های دولتی و کمکهای مردمی سبب شده که حکومت نتواند نیازهای مردم مناطق آسیب دیده از فجایع طبیعی را حتی پس از گذشت ماه ها و سالها برطرف کند.

نظرات