وزارت خارجه ایران نصب تابلوهای ضدآمریکایی در سطح شهر تهران را غیرقانونی خواند


وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که نصب تابلوهایی در سطح شهر تهران که مضمون ضد آمریکایی داشته، غیرقانونی بوده است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه هفتم آبان (۲۹ اکتبر) در جلسه هفتگی با خبرنگاران در تهران گفت "پیش از این که وزارت خارجه درگیر این موضوع شود شهرداری تهران و نهادهای داخلی موضوع را بررسی کردند که کار غیرقانونی صورت گرفته بود و هماهنگی‌های لازم درباره نصب آن‌ها انجام نشده بود."

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته "امیدواریم اقدام در چارچوب قانون بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و همه نهادهای ذی‌ربط هم بر این اساس به مسئولیت‌های خود عمل کنند."


تابلوهای 'غیرقانونی' از 'صداقت آمریکایی'

مضمون تابلوهای ضد آمریکایی که به تابلوهای "صداقت آمریکایی" مشهور شده غیرقابل اعتماد بودن ایالات متحده آمریکا بوده و از سوی بسیاری از ناظران، نوعی اقدام تبلیغاتی بر ضد مذاکره میان دو کشور تلقی شده است
این تابلوها در حالی در سطح شهر تهران نصب شده بود که وزرای خارجه ایران و آمریکا به تازگی پس از ۳۴ سال با یکدیگر در حاشیه یک نشست چند جانبه دیدار کردند و روسای جمهور دو کشور هم در اقدامی بی سابقه با هم تلفنی صحبت کردند.

تابلوهای ضدآمریکایی، حداقل به مدت پنج روز در سطح پایتخت ایران نصب شده بود و به تازگی جمع آوری شده است. برخی تصاویر گرفته شده از تهران نشان می دهد که به جای آن، تابلوی دیگری با این مضمون نصب شده که "نه ظلم می کنیم و نه ظلم می پذیریم."

به نوشته رسانه های ایران، طراح تابلوهای صداقت آمریکایی، "سازمان هنری - رسانه ای اوج" بوده است.

مسئولان این سازمان، آن را تشکیلاتی غیردولتی معرفی می کنند که هزینه خود را از طریق "دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی" تامین می کند. اما سابقه فعالیت های این سازمان، نشان دهنده نزدیکی آن به سپاه پاسداران است.

پیشتر روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، که ناظر بر نحوه انجام تبلیغات شهری است، اعلام کرده بود که اطلاعی از نصب بیلبوردهای خبرساز در تهران نداشته است.

از سوی دیگر، محسن پیرهادی، مسئول بسیج شهرداری تهران، مسئولیت نصب این بیلبوردها را پذیرفته و گفته است مدیران شهرداری در جریان این کار قرار نداشته اند.

پیش از غیرقانونی خواندن نصب این تابلوها از سوی وزارت خارجه ایران، محمد هادی ایازی سخنگوی شهرداری تهران گفته بود که نصب تابلوهای "صداقت آمریکایی" نوعی "تخلف" بوده است.

برچیده شدن این تابلوها از سطح شهر تهران، با اعتراض شدید تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس مواجه شده و امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، از تصمیم به "بررسی علت جمع‌آوری تابلوهای ضدآمریکایی در سطح شهر تهران با حضور شهردار و اعضای شورای شهر" خبر داده.

روزنامه کیهان از محمدباقر قالیباف شهردار تهران به دلیل آنچه "تسلیم غیرقابل توجیه در مقابل فشارها" خوانده، انتقاد کرده است.






مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفته است درباره شنود از مسئولان ایرانی اخباری منتشر نشده است. او گفته "ما هم مانند سایر کشورها این اقدامات را رد می‌کنیم و معتقدیم باید در حوزه ارتباطات سایبری ساز و کارهای جدیدی برای پیشگیری از این اقدامات شکل گیرد."

ادوارد اسنودن، از کارمندان سابق سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا چند ماه پیش برنامه‌های مختلف جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را فاش کرد. مطابق بخش‌هایی از آنچه توسط آقای اسنودن افشا شده دولت آمریکا به طور گسترده به شنود مکالمات تلفنی و مکاتبات ایمیلی در سراسر جهان دست می‌زند.

نظرات