نامه یوسف‌پور، به مسئولان زندان اوین: مسئولان قضایی مرگ تدریجی زندانیان بیمار را رقم می‌زنند

چکیده :دادستانی تهران، مسئولین زندان و قوه قضاییه با مانع تراشی و بی‌توجهی، مرگ تدریجی زندانیان بیمار را رقم می‌زنند. متاسفانه زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی بیمار به علت عدم رسیدگی، بیماریشان روز به روز تشدید می‌شود و فقط در صورتی که زندانی بیمار در حال مرگ باشد مسئولان به وخامت حال وی پی برده و دستور رسیدگی می‌دهند و برخی مواقع به این موارد نیز به صورت اورژانسی رسیدگی نمی‌کنند....


محمدحسن یوسف‌پور زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین نیاز به درمان پزشکی دارد اما هر بار با ممانعتی از سوی مسئولان زندان مواجه می شود. وی در نامه ای به مسئولان زندان نسبت به مسئولیت آنان در قبال سلامت زندانیان هشدار داده و توجه آنان را به وضعیت زندانیان سیاسی بیمار جلب کرده است.
به گزارش خبرنگار کلمه، محمدحسن یوسف‌پور سیفی فعال حقوق بشر که در حال گذراندن دوران محکومیت ۵ سال و ۶ ماهه خود در بند ۳۵۰ زندان اوین است برای انجام آزمایش خون با امتناع مسئولان بهداری زندان اوین مواجه شد. مسئولین بهداری زندان اوین دلیل امتناع خود را نبود لوازم آزمایش عنوان کرده و گفته‌اند: «کیت آزمایش خون تمام شده است و آزمایش خون مقدور نیست».
این زندانی سیاسی ۶ ماه است که در انتظار ویزیت متخصص مغز و اعصاب برای مشکل دیسک کمر بسر می‌برد و تاکنون موفق به پیگیری و درمان بیماری خود نشده است. همچنین وی اوایل مهرماه سال جاری پس از ماه‌ها، برای مشکل اختلال شبکیه هر دو چشم به بیمارستان فارابی اعزام شد اما بدلیل عدم موافقت دادستانی تهران موفق به ادامه درمان نشد.
این فعال حقوق بشر در بخشی از نامه خود که خطاب به مسئولین زندان نوشته، عنوان کرده است «دادستانی تهران، مسئولین زندان و قوه قضاییه با مانع تراشی و بی‌توجهی، مرگ تدریجی زندانیان بیمار را رقم می‌زنند. متاسفانه زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی بیمار به علت عدم رسیدگی، بیماریشان روز به روز تشدید می‌شود و فقط در صورتی که زندانی بیمار در حال مرگ باشد مسئولان به وخامت حال وی پی برده و دستور رسیدگی می‌دهند و برخی مواقع به این موارد نیز به صورت اورژانسی رسیدگی نمی‌کنند.»
محمد حسن یوسف‌پور سیفی در ادامه نامه خود ضمن انتقاد از بی‌توجهی‌ها عنوان می‌کند «وضعیت برخی از زندانیان بیمار بند ۳۵۰ وخیم و نامساعد است بنابراین مسئولیت هر مشکلی برای سلامت و جان آن‌ها مستقیما بر عهده دادستانی، نهادهای امنیتی و سازمان زندان هاست چرا که با بی‌توجهی و اغماض جان زندانیان سیاسی و عقیدتی را که بی‌گناه در زندان هستند به خطر می‌اندازند».
دادستانی تهران تاکنون با درخواست مرخصی وی نیز موافقت نکرده است و آن را در حالی منوط به اجازه بازجوی پرونده کرده که اطلاعات سپاه به مکاتبات و درخواست‌های وی پاسخی نمی‌دهد.
محمد حسن یوسف‌پور که از مجریان و تهیه کنندگان صدا و سیما بوده است، پس از حوادث انتخابات ۸۸ و به اتهام عضویت در گروه مجموعه فعالان حقوق بشر، به عنوان مسئول واحد جذب و معرفی، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی توسط قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۵ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
این زندانی سیاسی از ۱۸ شهریور ۹۱ برای اجرای حکم ۵ سال و ۶ ماه خود به زندان اوین فراخوانده شد وتا به امروز در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌ برد. وی در یک سال گذشته تاکنون بدلیل مخالفت دادستانی تهران ملاقات حضوری با اعضای خانواده‌اش نداشته است

نظرات