تدارک تحریم بیشتر نفت ایران در سنای آمریکا


خبرگزاری رویترز امروز در گزارشی از تدارک تحریم دوباره نفت ایران «پشت درهای بسته سنای» آمریکا در قالب لایحه‌ای تازه علیه فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی خبر داد.
هدف این لایحه تحریمی تازه کاهش صادرات نفت ایران تا حد ۵۰۰ هزار بشکه در روز در عرض یک سال پس از تبدیل آن به قانون عنوان شده است.
این خبر در حالی منتشر شده است که تنها چهار روز پیش خبر رسید که دولت اوباما از کنگره آمریکا خواسته است تا تصویب تحریم‌های جدید علیه رژیم ایران در سنا را به تأخیر بیندازد.
وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا، که روز جمعه، سوم آبان، با بخش فارسی «صدای آمریکا» گفت‌وگو داشت در پاسخ به این پرسش که «آیا دولت اوباما می‌کوشد تصویب تحریم‌های جدید در سنا را به تأخیر بیندازد؟» گفت که دولت اوباما در این زمینه با مجلس نمایندگان و سنا رایزنی‌هایی داشته‌ است.
وی افزود: «ما بر این عقیده هستیم که الان زمانی است که باید برای تصویب تحریم‌ها دست نگه داریم تا ببینیم که مذاکرات هسته‌ای به کجا می‌رسد.»
به گزارش رادیو فردا، با این حال سناتور رابرت منندز چندان با این نظر همراه نیست، آن چنان که چنین اظهار نظر کرده است که ابتدا رژیم ایران باید «فعالیت اتمی خود را متوقف و برنامه اتمی‌اش را جمع کند» تا آن گاه تحریم‌ها لغو شود.
خبرگزاری رویترز به نقل از سناتور منندز می‌گوید که «الان زمان کاهش تحریم‌ها نیست».
به گفته سناتور منندز در نیویورک، در صورت تصویب این بسته تحریمی جدید علیه صادرات نفت ایران، از کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن خواسته خواهد شد که باز هم از میزان خرید خود از ایران در قالب نفت خام و دیگر محصولات نفتی بکاهند.
از اوایل سال ۲۰۱۲ تاکنون، در اثر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه رسیده است، کاهشی که میلیاردها دلار کاهش درآمد برای تهران داشته است.

اگر لایحه اچ. آر. 850 در کنگره تصویب شود...
سایت انتخاب: اندیشکده آمریکایی «مرکز نشنال اینترست» در گزارشی با بررسی روند مذاکرات هسته ای و تحریمها علیه رژیم تهران به نقل از مدیر برنامه اوراسیا در خاورمیانه نوشت: اقتصاد ایران در وضعیت ناگواری است: ایران از فشار مالی جدی رنج می‌برد، بخش صنفی و شرکت‌ها ضربه خورده‌اند، و نرخ تورم و بیکاری جوانان سر به آسمان گذاشته است. این دغدغه‌ها و مشکلات دیگر، باعث شده که لغو تحریم‌ها (به ویژه لغو تحریم‌های نفتی و مالی) در صدر فهرست اولویت‌های تهران قرار گیرد.
«کلیف کوپچان» چنین استدلال کرده که اگر پیشرفتی در مذاکرات هسته‌ای صورت گیرد، با وجود تلاش‌های کنگره برای «سخت‌تر کردن شرایط» انجام خواهد گرفت و رژیم ایران این را می‌داند.

مدیر برنامه اوراسیا در خاورمیانه به ویژه به اچ. آر. 850، قانون 2013 جلوگیری از هسته‌ای شدن رژیم ایران اشاره کرد و گفت: اگر این لایحه تصویب گردد، به منزله «حکم اعدام» خواهد بود.

نظرات